ToxInfo – Iránytű a kémiai biztonsághoz – GY.I.K. – Gyakran ismételt kérdések a kémiai biztonságban
Tapasztalataink szerint ügyfeleink érdeklődése során bizonyos témakörökben ismétlődően ugyanazok (vagy nagyon hasonló) kérdések merülnek fel.
Úgy gondoltuk, hogy ezen kérdésekre adott válaszok nagy valószínűséggel mások számára is segítséget nyújthatnak a kémiai biztonság előírásainak megértéséhez.
Oldalunkon a jövőben folyamatosan közzétesszük az érdeklődésre számot tartható kérdéseket és az azokra adott válaszokat.
Tegye fel Ön is a kémiai biztonsággal kapcsolatos kérdését
Az egyedi formulaazonosító (UFI) – unique formula identifier – a veszélyes keverékek címkéjén feltüntetendő 16 karakterből álló kódsor.
Az UFI egyúttal a veszélyes keverékek bejelentésének egyik eleme is, amely bejelentést egységes, harmonizált formában (PCN) kell megtenni.
Az UFI azonosítót is tartalmazó PCN bejelentést annak kell megtenni, aki az országban forgalomba hozza az adott terméket.
Viszonteladóként nincs bejelentési kötelezettsége.
Amennyiben megsérül a termék címkéje, vagy amennyiben a gyártó megváltoztatja a termék összetételét oly módon, hogy új UFI számot kell generálnia, ebben az esetben szükséges a termék címkéjének a pótlása, aktualizálása. Ilyen esetekben viszonteladóként is lehetnek teendői.
A forgalmazók egyéb feladatairól itt talál bővebb összefoglalót.
Kozmetikai termékekhez nem kell biztonsági adatlapot összeállítani és a vevő rendelkezésére bocsátani. A kozmetikai termékek nem tartoznak a kémiai biztonságot szabályozó jogszabályok előírásai alá.
A biztonsági adatlap azonban bizonyos esetekben ajánlott, illetve célszerű lehet.
A kozmetikai termékek forgalomba hozatalához azonban az 1223/2009/EK rendelet szerint elkészített címke elengedhetetlenül fontos.
A biztonsági adatlapok fontos kommunikációs eszközök a szállítói láncban, amelyek valamennyi érintettet segítik abban, hogy teljesíthessék az anyagok és keverékek felhasználásából eredő kockázatok kezelésével kapcsolatban rájuk háruló kötelezettségeket.
A biztonsági adatlap jelentőségéről itt talál további információt.
A REACH rendelet egyértelműen meghatározza, hogy mely termékek esetekben kötelező, és hogy mely esetekben szükséges kérés esetén rendelkezésre bocsátani a biztonsági adatlapot.
Természetesen bizonyos, jól meghatározott feltételek teljesülése esetén nem kötelező a biztonsági adatlapot elkészíteni, illetve átadni a vevőknek.
A biztonsági adatlap rendelkezésre bocsátásának szabályaira vonatkozó követelményeket itt találhatja.
Magyarország területén a veszélyes anyaggal vagy veszélyes keverékkel végzett tevékenység feltétele a magyar nyelvű biztonsági adatlap megléte.
Azon termékek esetében, melyekhez nem kell összeállítani és rendelkezésre bocsátani a biztonsági adatlapot, de a beszállítója mégis mellékel a termék mellé angol (vagy valamilyen idegen nyelvű) nyelvű SDS-t, akkor azt felhasználhatja információforrásként például a munkavédelmi intézkedések meghozatalához.
A saját ipari felhasználásra vásárolt vegyi termékek esetében (egyúttal továbbfelhasználói szerepkör) is rendelkeznünk kell magyar nyelvű biztonsági adatlappal, de magyar nyelven nem szükséges címkézni a terméket (önállóan a termék nem kerül kereskedelmi forgalomba, illetve a termékkel dolgozók tájékoztatása az SDS alapján történik).
Viszonteladó forgalmazóként az átvett dokumentumok tartalmi ellenőrzése nem tekinthető feladatunknak a biztonsági adatlap esetében. Ugyanakkor az minimálisan elvárható, hogy formailag ellenőrizzük az átvett biztonsági adatlapot. A termék címkézésével kapcsolatban pedig legalább a következőket ellenőrizzük:
Amennyiben bejelentésre kötelezett forgalmazók vagyunk (vagyis Magyarország területén a cégünk az első forgalomba hozó), úgy már a felelősségünk kiterjed a biztonsági adatlap tartalmára is. Ugyanis ebben az esetben a magyar nyelvű biztonsági adatlap elkészítése, illetve a bejelentési kötelezettség is cégünk feladata lesz.
Importőrként a fentiekhez hasonlóak a feladataink a biztonsági adatlap és a címkézés tekintetében (ugyanakkor sok egyéb plusz feladat is hárul a cégre).
Továbbfelhasználóként szintén tartalmilag is ellenőriznünk kell az átvett dokumentumokat, hiszen a biztonságos munkavégzés megteremtéséhez elengedhetetlenül szükségesek lesznek a benne foglalt információk. Keverék előállító továbbfelhasználóként pedig többek között az alapanyagok biztonsági adatlapjai alapján kell majd összeállítanunk az általunk létrehozott keverékek SDS-eit is.
A termék beszerzésekor törekedjünk megbízható beszállítót választani, aki garantálja, hogy az eredeti biztonsági adatlapban foglaltak megfelelnek a valóságnak és a hatósági követelményeknek.
A biztonsági adatlapoknak nincs „érvényességi”, vagy “lejárati” ideje!
A biztonsági adatlapok érvényességi idejét nem a kiállítás vagy a felülvizsgálat dátuma határozza meg. A biztonsági adatlap érvényessége (megfelelőssége) attól függ, hogy megfelel-e az érvényben lévő előírásoknak, jogszabályoknak.
A biztonsági adatalap felülvizsgálatára, aktualizálására akkor lehet szükség, amikor új, lényegi információ áll rendelkezésre a termékkel kapcsolatban, vagy változás történik a jogszabályokban rögzített tartalmi/formai követelményekben.
A biztonsági adatlap készítése vagy „fordítása” nincs külön végzettséghez, vagy egyéb követelményhez kötve.
A biztonsági adatlapot bármilyen „hozzáértő személy” elkészítheti, feltéve, ha egyúttal vállalja adott esetben a nem elhanyagolható következményekkel járó felelősséget is.
A biztonsági adatlap az első számú „információhordozó” dokumentuma a vegyi termékeknek a szállítói láncon belül. Az adatlap „funkcionális” jelentőségéről itt olvashat bővebben.
Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy a lakosságot a termék veszélyeiről, a megfelelő módon történő felhasználásáról, az alapvető ártalmatlanítási tudnivalókról tájékoztató címke szintén csak a megfelelő módon elkészített biztonsági adatlap alapján készíthető el.
A biztonsági adatlap fordítása is egy összetett szakmai folyamat eredménye, és ez bizony még a „szakemberek” által elkészített speciális adatlapkészítő szoftverek igénybevétele esetén sem sikerül mindig megfelelőre.
Az aktuális formai és tartalmi követelmények szerint elkészített minta adatlapot itt találja.
Az utóbbi időben „általános” gyakorlattá vált a céges weblapokra feltöltött és onnan bárki számára szabadon letölthető biztonsági adatlapok „közzététele”. Ez a gyakorlat azonban több ok miatt sem megfelelő.
A vonatkozó jogszabályokban meghatározott biztonsági adatlap átadási kötelezettségnek csak úgy tud maradéktalanul megfelelni egy cég, ha „aktívan” adja át az adatlapot és annak a tényét a későbbiekben is valamilyen módon igazolni tudja.
Az, hogy lehetőséget teremt a weblapról történő letöltésre, még nem minősül a biztonsági adatlap „átadásnak”.
Igen, el tudja olvasni a kolléga. Mindaddig ameddig nincs baleset, vagy egyéb vészhelyzet. Egy ilyen pánikhelyzetben már nem biztos, hogy előjön az a bizonyos nyelvtudás, illetve, hogy a segítségnyújtásban résztvevő személy is jól beszéli az adott nyelvet.
A fentiek egy kissé cinikusnak tűnhetnek, pedig ezt az eshetőséget a jogalkotók is figyelembe vették, amikor egyértelmű szabályokat hoztak arra vonatkozóan, hogy milyen nyelven kell a biztonsági adatlapot a vegyi anyag/keverék felhasználójának rendelkezésére bocsátani.
Még a saját ipari felhasználás esetében is szükséges a magyar nyelvű biztonsági adatlap elkészítése és a munkaterületen dolgozók számára történő hozzáférés biztosítása (az irodában „őrzött” adatlap nem megfelelő). Magyar nyelven ugyanakkor nem szükséges átcímkézni a terméket, ha az eredeti nyelven jól olvasható módon szerepel a csomagoláson.
További információkat találhat itt a bejelentési kötelezettséggel kapcsolatban
Az alábbi adatokat kell összegyűjtenie a PCN bejelentéshez:
Az UFI kód megléte önmagában még nem elegendő, PCN bejelentés nélküli „üres” UFI kódok nem szerepelhetnek a címkén. Ezért az UFI kód generálása után meg kell tenni a PCN bejelentést, és csak ezután célszerű felhelyezni a címkére az UFI kódot.
Ha úgy dönt, hogy megteszi a veszélyesként nem osztályozott termékeinek önkéntes PCN bejelentését, nem kötelező (csak választható) az UFI kód felhelyezése a címkére.
Igen, vannak még további bejelentési kötelezettségük is. Importőrként meg kell tennie az importált, veszélyesként osztályozott termék PCN bejelentését is abban az országban, ahol a saját termékét előállítja, hiszen az importálás is egyfajta „forgalomba hozatalnak” minősül a vonatkozó rendelet szerint.
Az első lépés, hogy ellenőrizze, hogy milyen dokumentum(ok) áll(nak) rendelkezésre.
Amennyiben kapott a termékéhez idegen nyelvű adatlapot, akkor Önnek biztonsági adatlap fordításra lesz szüksége, szakmai lektorálással.
Ha már magyar nyelvű az adatlapja, de nem biztos abban, hogy a beszállítójától kapott biztonsági adatlap a magyar jogszabályoknak megfelel, ez esetben kérheti a biztonsági adatlap felülvizsgálatát.
Új vegyi termékhez, illetve abban az esetben, ha nem kapott biztonsági adatlapot az eladótól, akkor összeállításhoz szükséges árajánlatot kérnie. Ebben az esetben a szolgáltatás leírásánál található adatok, információk mindenképpen rendelkezésre kell, hogy álljanak!
Természetesen az Ügyfélszolgálatunk is segítségére lesz a megfelelő szolgáltatás kiválasztásában.
A biztonsági adatlap összeállítása egy összetett, több lépéses folyamat, ahol a rendelkezésre álló adatok alapján, a vonatkozó követelményeknek megfelelőn készítjük el a termék biztonsági adatlapját. Ezt a szolgáltatásunkat főleg gyártók (vagy keverék előállító továbbfelhasználók) és importőrök szokták igénybe venni, amennyiben nem áll rendelkezésükre a termék biztonsági adatlapja se magyar, se idegen nyelven.
A biztonsági adatlap elkészítéséhez szükségünk van a termék kereskedelmi megnevezésére, az összetételének pontos leírására, illetve a termékre, és összetevőire vonatkozó egyéb ismert információkra. A szükséges dokumentumok teljes listáját a megrendelés során pontosítjuk.
Amikor a beszállító csak idegen nyelvű biztonsági adatlapot (SDS) tud átnyújtani Önnek, szükségessé válik annak lefordítása. A biztonsági adatlap fordítása során nagyon fontos, hogy ne tükörfordítás történjen, mert ez esetben számos olyan információ kerülne át a magyar nyelvű adatlapba, amelyek a forrásdokumentum elkészítésének helyén hatályos jogszabályok szerint értelmezhetők csak. Természetesen így a magyar jogszabályoknak nem fognak megfelelni. Továbbá a biztonsági adatlap tartalmilag és formailag is úgy épül fel, hogy szövegezésének egyes részei jogszabályilag kötöttek, így kötelező a rendeletben megszabott formában használni őket (pl. szakasznevek, H- és P-mondatok, stb.)
A szakmai lektorálással történő SDS fordítás azt jelenti, hogy a biztonsági adatlap hibáit/hiányosságait is javítjuk, illetve pótoljuk a fordítás során.
Többek között:
A biztonsági adatlap felülvizsgálatára számos esetben szükség lehet.
A legfontosabb ilyen eset az, amikor változik a jogszabályok által előírt tartalmi/formai követelményrendszer.
Gyakori ok még, amikor rendelkezésre áll egy új idegen nyelvű biztonsági adatlap, melyben olyan változások történek, melyek szükségessé teszik a magyar nyelvű adatlap hozzáigazítását, azaz aktualizálását is.
Továbbá előfordulhat például az is, hogy olyan jelentős változás következett be a termék összetételében, vagy olyan új adatok állnak a termék veszélyességével kapcsolatban rendelkezésre, melyek befolyásolják a termék osztályozását és a vonatkozó kockázatkezelési intézkedéseket.
A biztonsági adatlap aktualizálása szolgáltatásunk végeredményeként olyan SDS-t adunk át ügyfeleinknek, amely az elkészítés időpontjában valamennyi hatályos, releváns jogszabály előírásainak meg fog felelni.
Amennyiben Ön veszélyes anyagot, keveréket forgalmaz, szükség van arra, hogy a termék a hatályos jogszabályoknak megfelelően fel is legyen címkézve. Az átadott biztonsági adatlap alapján mi meghatározzuk a terméknek a kémiai biztonsági szempontból szükséges kötelező címkeelemeit, és ezt szerkeszthető Word formátumban adjuk át.
Amennyiben Önnek bármely oknál fogva sürgősen szüksége van biztonsági adatlapra, kétféle sürgősségi szolgáltatásunk közül tud választani.
Rapid sürgősségi szolgáltatásunk igénybevétele esetén 3 munkanap alatt tudjuk a megrendelt adatlap(ok)at elkészíteni. Ezen szolgáltatásunkat max. 3 db adatlap rendelése esetén tudja igénybe venni.
Expressz sürgősségi szolgáltatásunk (1 munkanapos) keretében vállaljuk, hogy az adott napon megrendelt adatlapot a következő munkanap végéig elkészítjük. Ezt a szolgáltatásunkat max. 3 db adatlap rendelése esetén tudja igénybe venni.
Kérjük sürgősségi szolgáltatás megrendelése esetén mindig számoljanak a közbeeső hétvégékkel, illetve ünnepnapokkal, melyek a teljesítés időpontját kitolhatják. A vonatkozó díjszabással kapcsolatban további információt a megrendelő formában találhatnak.
Telített kapacitás esetén előfordulhat, hogy nem áll módunkban Rapid vagy Expressz szolgáltatást teljesíteni. Ezt minden esetben jelezzük a megrendelés visszaigazolásánál.
Kérjük, hogy keresse ügyfélszolgálatunkat telefonon a gyorsabb ügyintézés érdekében!
Árjánlatunkkal együtt elküldjük a megrendelőnket is, amely tartalmazza azokat a plusz adatokra (ezeket nem tartalmazza a biztonsági adatlap) vonatkozó kéréseket, amelyeket Önnek meg kell adnia a sikeres PCN-bejelentéshez. Természetesen szükségünk lesz a PCN-bejelentéskor hatályos jogszabályoknak megfelelő biztonsági adatlapra is.
Javasoljuk, hogy biztonsági adatlap készítéssel kapcsolatos árajánlat kérési szándékát elsősorban a weblapunkon található online form kitöltésével jelezze felénk.
Közvetlen elektronikus levélben történő árajánlatkéréshez használja az Ügyfélszolgalátunk menüpont alatt megtalálható e-mail címet. Az árajánlatkéréseket 24 órán belül feldolgozzuk, illetve megválaszoljuk. Extrém sürgős esetben (Rapid vagy Expressz szolgáltatás rendelése esetén) javasoljuk Ügyfélszolgálatunk telefonos megkeresését.
Kérjük, írja le pontosan, milyen szolgáltatásra lenne szüksége és hány darab termékre szeretné igénybe venni a szolgáltatást. Amennyiben fordításra vagy egy elavult adatlap felülvizsgálatára van szüksége, és már rendelkezésre áll a fordítandó/felülvizsgálandó dokumentáció is, a gyorsabb ügyintézés érdekében kérjük, rögtön az ajánlatkéréshez csatolja a dokumentumo(ka)t is.
Több adatlap együttes megrendelése esetén jelentős mértékű mennyiségi kedvezményt biztosítunk. A kedvezmény mértékéről az árajánlatban nyújtunk bővebb felvilágosítást.
A mennyiségi kedvezmény kizárólag azonos célnyelvre megrendelt fordítások esetén érvényes.
A munkafolyamat során a Word vagy nem védett PDF dokumentumokat részesítjük előnyben.
Biztonsági adatlapjainkat egységes külalakkal adjuk át ügyfeleinknek.
Amennyiben az Önök cégpolitikája más arculatot/színvilágot követel meg, természetesen előzetes egyeztetést követően az Önök kérésének megfelelően készítjük el és adjuk át a biztonsági adatlapot.
Természetesen kérheti a készülő biztonsági adatlapot saját céglogóval is, ebben az esetben ne felejtse el a megrendelő lap vonatkozó részében az erre vonatkozó adatokat kitölteni és megküldeni a logót a megrendeléssel együtt JPEG formátumban, megfelelő felbontásban.
Minden ToxInfo által kiadott árajánlat tartalmazza az érvényességi időt is.
Az érvényességi időn túl cégünk új iktatószámmal ellátott frissített árajánlatot küld, jellemzően változatlan árral, de eltérő vállalási határidővel.
Árajánlatunk mellékleteként megrendelő lapunkat is elküldjük Önnek.
Önnek csak a kitöltött és aláírt megrendelőlapot, valamint az árajánlatunkban megadott dokumentumokat, adatokat szükséges megküldenie részünkre.
A megrendeléshez saját, a cégüknél szabványosított megrendelőlapot is elfogadunk, de ebben az esetben kérjük, hogy mindazokat az adatokat tüntesse fel, amelyeket a mi megrendelő formátumunk is tartalmaz, mert azokra szükségünk lesz a biztonsági adatlap elkészítéséhez.
A megrendelés visszaigazolása előtt minden esetben áttanulmányozzuk a megküldött dokumentációt. Az esetek 90%-ában már ennél a fázisnál kiderül, ha az alapdokumentációban valami nem stimmel, így még a megrendelés visszaigazolása előtt jelezni tudjuk, hogy hiánypótlásra vagy plusz információra van szükségünk.
Ritka esetekben előfordulhat, hogy már csak a visszaigazolást követően, a szakértői háttérmunka / előkészítő munka során derül ki, hogy valamelyik dokumentum nem megfelelő. Ebben az esetben a probléma mélységétől függően a kapcsolattartó vagy közvetlenül a szakértő felveszi a megrendelővel a kapcsolatot és igyekszik tisztázni a felmerülő kérdéseket. Ebben az esetben a teljesítési határidő a visszaigazolásban szereplő határidőhöz képest kitolódhat.
A korábbi megrendelésre kitöltött megrendelő lap új megrendelés esetén nem használható, mivel olyan kérdéseket tartalmaz, amelyek speciálisan az adott termékre/termékekre vonatkoznak (pl.: kereskedelmi megnevezés, felhasználás, stb…).
Az egyszerre rendelhető darabszámnak nincsen felső határa. Díjszabásunk mennyiségi alapú, a megrendelt darabszám függvényében tudunk kedvezményeket adni.
Nagyobb darabszám esetén kedvezőbb konstrukcióban tud rendelni, illetve javasoljuk, hogy csatlakozzon a ToxInfo Ügyféltámogatási Programhoz.
Normál teljesítési határidőnk a megrendelés napjától számított 8-10 munkanap, a megrendelő lapon azonban van lehetőség Expressz illetve Rapid szolgáltatás rendelésére.
A visszaigazoláskor megküldött dokumentum tartalmazza a pontos elkészülési dátumot.
A megrendelést a visszaigazolásban szereplő napon, legkésőbb a munkanap végéig adjuk át.
Nem. Az elkészült megrendelést csak a proforma számla ellenértékének beérkezését követően áll módunkban átadni. A megrendelés elkészülésének napján mindenképp kiértesítjük Önt, és adott esetben arra kérjük, ellenőrizze, hogy megtörtént-e az átutalás.
Szerződéses ügyfeleinknek lehetőségük van utólagos fizetésre. Szerződéses konstrukcióinkról érdeklődjön ügyfélszolgálatunkon.
Kérjük utaláskor a könnyebb beazonosíthatóság érdekében hivatkozzanak a megrendelés iktatószámára!
Cégünk az általunk készített biztonsági adatlapokra teljes körű szakmai és anyagi garanciát vállal. Anyagi garanciavállalásunk minden közvetlen és közvetett kár megtérítését magába foglalja. Ügyfélszolgálatunk 24 órán belül reagál az észrevételekre.
Igen, de nem minden esetben.
Cégpolitikánk a proforma számla ellenében történő fizetést preferálja. A megrendelés visszaigazolásakor megküldött proforma számla kifizetésének a határideje a megrendelés elkészülésének a napja.
Szerződéses ügyfeleinknek lehetőségük van utólagos fizetésre is.
A proforma számla kifizetése és a szolgáltatás teljesítése után minden esetben eljuttatjuk Önökhöz elektronikus úton a végszámla ÁFA elszámolásra alkalmas példányát.
Amennyiben a számlát postán szeretné megkapni, akkor azt kérjük, hogy külön jelezze felénk.